Acties

Privelease Kia Picanto

Wilt u ook in de nieuwste auto's rijden tegen ze...

Lees meer »

Nieuws

Het laatste nieuws

Voor het actuele nieuws volg ons op Social Media...

Lees meer »

Contact

 

Dallinga Mobiliteitsbedrijven
Rondeboslaan 11
9936 BJ Delfzijl
0596 - 630130 (autobedrijf)
0596 - 615210 (autoverhuur)
@-mail: info@dallinga.nl

 

 

U bevindt zich hier: Home » Bio brandstoffen

Biobrandstoffen

 

Biobrandstoffen worden gewonnen uit plantaardig of dierlijk materiaal (biomassa) en kunnen vloeibaar of gasvormig zijn. Ze kunnen fossiele brandstoffen zoals benzine of diesel vervangen. Het kabinet wil van Nederland één van de schoonste en zuinigste energielanden in Europa maken. Het kabinet wil de energie-efficiency van 1% naar 2% per jaar brengen en het aandeel duurzame energie tot 20% in 2020 verhogen.

 

Dallinga B.V. probeert haar steentje bij te dragen door ook auto’s te leveren die kunnen rijden op biobrandstoffen. Wij zijn enkele jaren geleden begonnen door als één van de eersten in heel Nederland een auto af te leveren die kon rijden op PPO. In 2007 hebben wij voor de brandweer van het chemiepark Delfzijl vier auto’s geleverd die op biodiesel rijden. Wij merken dat door de jaren heen de aandacht voor alternatieve brandstoffen alleen maar is toegenomen en daarom besteden wij veel tijd aan het bijhouden van alle ontwikkelingen op dit gebied.

 

PPO

 

PPO (Puur Plantaardige Olie) is een biobrandstof afkomstig uit geperste oliehoudende zaden of pitten, zoals koolzaad, zonnebloempitten, palmpitten of soja. PPO is biochemisch opgeslagen zonne-energie. Doordat PPO plantaardig is, is er sprake van een gesloten koolstofkringloop. De hoeveelheid CO2 uit de verbranding wordt door de planten waar PPO van wordt gemaakt weer opgenomen. PPO is daarom een CO2 neutrale biobrandstof. Daarnaast bevat PPO nauwelijks zwavel, de veroorzaker van de zogenaamde zure regen.

 

Een probleem met koolzaadolie is echter dat het dikker van consistentie is dan diesel. Daardoor loopt, gebruikt in een verbrandingsmotor, de druk op en vloeit de brandstof maar moeizaam vanuit de tank naar de motor. En eenmaal in de motor aanbeland, laat de dikke olie zich lastiger vernevelen in de cilinders. Door de olie te verhitten met energie die uit een warmtewisselaar uit het koelsysteem van de motor wordt gehaald, benadert de stroperigheid van de koolzaadolie de stroperigheid van diesel. Wanneer een motor geschikt is gemaakt voor deze brandstof, rijdt hij er prima op. Auto's met dergelijke aangepaste motoren trekken uitstekend op, er zit geen zwavel in de uitlaatgassen, er zitten geen zware metalen in en de uitstoot van roet is gehalveerd.

 

Biodiesel

 

Biodiesel is een plantaardige brandstof die is gemaakt van koolzaadolie (van de koolzaadplant). De koolzaadolie is echter chemisch veranderd. In biodiesel zijn namelijk dikmakende vetten als glycerine uit de olie gehaald en ontbrandingsstoffen toegevoegd om het octaangehalte te verhogen. De ontbrandingseigenschappen zijn vergelijkbaar met die van minerale diesel. Een nadeel is de hogere zuurgraad. Daarnaast kost de productie van biodiesel meer energie dan die van zuiver plantaardige olie, waardoor biodiesel in zijn totaliteit minder vriendelijk voor het milieu is dan zuiver plantaardige olie.

 

Het belangrijkste milieuvoordeel van biodiesel is dat de basisgrondstof (PPO, pure plantaardige olie) biologisch afbreekbaar is, niet giftig is en geen zwavel en aromaten bevat. Daarentegen zijn de benodigde chemicaliën voor de veresting dan wel weer toxisch. Bij verbranding komt veel minder zwaveloxide en koolstofmonoxiden vrij, die bijdragen tot de vorming van ozon (zure regen). Met een katalysatorsysteem in autouitlaten zijn deze stikstofoxiden goed te verwijderen. De belangrijkste drijfveer voor het gebruik van biodiesel is de neutralisering van de CO2-uitstoot, veronderstellend dat de hoeveelheid CO2 die geproduceerd wordt door verbranding, eerder door de plantaardige bron uit de lucht werd gehaald tijdens het groeiproces. Een gedeelte van deze milieuwinst wordt tenietgedaan door het energieverbruik tijdens productie en transport van de grondstoffen.

 

Het voordeel van biodiesel ten opzichte van pure plantaardige olie is dat de ‘stroperigheid’ ervan goed overeenkomt met die van conventionele dieselolie. Daardoor kunnen de meeste motoren er zonder aanpassingen op lopen. Echter voor permanent biodieselgebruik moeten brandstofleidingen en pakkingen van een materiaal zijn dat zich niet laat aantasten door de hogere zuurgraad van biodiesel.